آمیزه بازاریابی بانکی 

آمیخته بازاریابی در حوزه خدمات، شامل ابعاد محصول، قیمت، ترفیع، توزیع افراد، فرایند­ها و دارایی­های فیزیکی معروف است. (پاپو و کواستر[1]،2006 ،716 )7pمی­باشد، که به

بازاريابي با درک نيازهاي مشتريان، توسعه محصولات و خدمات براي رفع اين نيازها، قيمت­گذاري کاراي محصولات و خدمات، اطلاع‌رساني به مشتريان در مورد قابليت دسترسي به اين محصولات و خدمات، ‌تحويل کارا و اطمينان از رضايت‌مندي در طول و بعد از فرآيند مبادله همراه است. بنابراين بازاريابي بايد يک جزء ضروري در شرکت­ها باشد. اما بسياري از شرکت­ها تفسير بدي از بازاريابي دارند. بعضي‌ها بازاريابي را تقلب، اسراف‌‌گر، مزاحم و غير حرفه‌اي مي‌دانند. بعضي‌ها نيز آن را معادل با تبليغات و فروش مي‌دانند. اما در سال­هاي اخير بازاريابي از تصوير قديمي‌اش جدا شده و امروزه به‌طور فزاينده‌اي به‌ يکي از مهم‌ترين وظايف در کسب اهداف سودآوري سازمان­ها تبديل شده است. به‌طور سنتي، توليد و فروش دو وظيفه مهم هر کسب‌وکاري هستند. گرايش بعدي اين بود که کارآفرينان معتقد شدند کيفيت محصولات يا خدمات تنها عاملي است که فروش آن­ها را تعيين مي‌کند. اما اين نيز چندان طول نکشيد. چرا که در بازار رقابتي امروزي درست نيست. توليد، ‌فروش و بازاريابي بايد در کنار هم کار کنند تا منجر به بهترين نتايج شوند. بازاريابي، ‌فرآيند پاسخ‌گو براي شناسايي‌، پيش‌بيني و برآورده ساختن سودآور نيازهاي مشتريان است. با اين شيوه سازمان قادر خواهد بود محصولات يا خدمات خود را مطابق با نيازهاي مشتريان قرار دهد و نه اينکه چيزي را توليد کند و انتظار رسيدن مشتريان را داشته باشد.

(Sui pheng,1997,273)

از ديدگاه صاحبنظران مختلف، آميخته بازاريابي به روش هاي متعددي تقسيم بندي شده­اند. عليرغم تمام تقسيم­ بندي­هاي فوق، مي­توان گفت که مشهورترين و ماندگارترين چارچوب ارايه شده تا كنون، مدل ارايه  شده توسط مك كارتي است. (1995،12. (Mohammed & Pervaiz

آميخته بازاريابي نمايان‌گر فعاليت­هاي اساسي مديران بازاريابي است. پس از انتخاب يک بازار هدف، مديران بازاريابي بايد يک برنامه سيستماتيک براي فروش به مشتريان و ايجاد روابط بلندمدت تدوين کنند. (دويلي، 1995)

مك كارتي نيز ايده خود را را توسعه داده و با پالايش اصول فوق آنها را در قالب چهار اصل كلي مرتب  نموده است.  اصولی که عموما با 4p  شناخته می­شوند. (MacCarthy, 1987)

آمیزه بازاریابی بانکی را با توجه به ماهیت آن این گونه تعریف می­کنیم: مجموعه ایاز خدمات ارزی و ریالی ، محصولات بانکی، ابزارها و روابط است که بانک آن­ها را در هم می­آمیزد تا پاسخگوی مشتریان و مردم باشد . این اقدامات را می­توان در یک دسته بندی کلی می توان به شرح زیر تعریف و طبقه­بندی کرد:

2-2-11-1- قیمت: مقدار پول یا بهایی که مشتری باید برای بدست آوردن یک محصول و یا خدمت بپردازد قیمت نام دارد. در فعالیت بانکداری بانک­ها با ارائه انواع نرخ­های سود برای سپرده گذاران آنان را تشویق به سپرده­گذاری می­کنند. بانکداران از ابزار نرخ سود در اعطاء وام و تسهیلات و ارائه انواع خدمات نظیر فروش گواهی سپرده، فروش چک­های در گردش، صدور ضمانت نامه­ها، خرید و فروش ارز و … استفاده می­کنند.

عامل قيمت در برنامه بازاريابي بانك­ها، شامل هزينه  كارمزد تسهيلات، كارمزد حوالجات، ميزان سود سپرده هاي بلند مدت، ميزان سود سپرده هاي كوتاه مدت، زمانبندي بازپرداخت وام­ها، اعلام نرخ و شرايط لازم براي اعطاي وام و دريافت سپرده است.(حق شناس، کاشانی،1382، 97)

2-2-11-2- محصول: ترکیبی از کالا و خدماتی است که شرکت به بازار ارائه می­دهد. در فعالیت بانکداری منظور از محصول همان خدماتی است که بانک­ها ارائه می­دهند. برخی از خدماتی که بانک­های ایرانی ارائه می دهند شامل: ارائه انواع سپرده­ها، تسهیلات و وام­ها، صدور انواع ضمانت نامه­ها، خدمات ارزی و ریالی، خدمات صرافی، خدمات انواع چک­ها و حساب­های جاری و …

به‌طور کلي خريدار در خريد کالاها و خدمات از طرفي اطلاعات کاملي از عوامل آميخته بازاريابي ندارد و از طرف ديگر به‌دنبال به‌دست آوردن مزايايي از محصولات ارائه شده است. گرايش خريدار به فرآيندي است که در آن مشتري بالقوه با تفکر، ارزيابي، مشورت و درنهايت تصميم درمورد منبع مناسب عرضه، براي خريد محصول اقدام مي‌کند.( بنت[2]، 1997، 152 )

2-2-11-3- توزیع (مکان): فعالیت­هایی است که شرکت انجام می­دهد تا محصول خود را در دسترس مصرف کنندگان مورد نظر قرار دهد. در فعالیت بانکداری مهمترین عنصر توزیع همان مکان یعنی شعب هستند. هرچه تعداد شعب بیشتر و میزان دسترسی راحت­تر باشد بانک­ها بهتر می­توانند خدمات خود را ارائه دهند. خدمات ماشین­های تحویل داری خودکار، پایانه­های فروش، خدمات تلفنی در این گروه دسته بندی می شوند

[1] -Pappu & Quester

[2] -Bennett

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)